Свічка запалювання — невеликий пристрій, необхідний для запуску двигуна внутрішнього згоряння. Створювана нею іскра запалює повітряно-паливну суміш, забезпечуючи роботу мотора. Термін служби звичайних свічок запалювання зазвичай не перевищує 30 тис. км. Замінити зношені пристрої не складно, але обирати їх слід, виходячи з низки параметрів: типу запалювання, двигуна, системи живлення. У цьому матеріалі детально обговоримо, як обрати свічки запалювання, які вони бувають і на що впливають.

У цій статті:

  1. Принцип роботи свічок запалювання

  2. Види свічок запалювання

3. Як підібрати свічки запалювання під ваш двигун

4. Коли міняти свічки запалювання?

5. Як вибрати свічки запалювання: поради експертів

6. Які свічки запалювання кращі?

6. Підсумки

7. Часті питання

Принцип роботи свічок запалювання

Компонент системи запалювання оснащений центральним електродом і одним або кількома бічними електродами в металевому корпусі. Центральний електрод, або провідник, відділений керамічним (рідше — порцеляновим) ізолятором.

На верхній контакт свічки запалювання подається електричний струм. Він проходить по всій довжині центрального електрода і, не знаходячи виходу, створює електричну дугу між катодом і анодом — заземлюючим або бічним електродом. Для займання бензину чи дизеля подається напруга номіналом до 30 тис. вольт, а для газо-повітряної суміші в автомобілях з ГБО — 10–15 тис. вольт. Цієї напруги достатньо для створення міні-блискавки між електродами. Виникла внаслідок електричної дуги потужна іскра запалює суміш пального та повітря в циліндрі, що запускає двигун внутрішнього згоряння.

Види свічок запалювання

Конструкція свічок запалювання практично не змінилася з моменту їх патентування компанією Bosch у 1902 році. Кожна складається з:

  • центрального електрода;
  • ізолятора;
  • одного або кількох бічних електродів.

Корпус і електроди найчастіше виготовляються з легованої сталі, а ізолятор — з кераміки. Проте у різних виробників склад ізолятора й електродів, їх кількість, покриття та технологія виготовлення можуть відрізнятися. Це призводить до того, що візуально схожі свічки мають різні технічні характеристики і можуть не підходити до конкретної моделі техніки.

Наприклад, представлена на нашому сайті свічка запалювання YT-855487 з довжиною різьби 19 мм від польського бренда Yato призначена для мотокультиватора YT-85590 або бензинової газонокосарки YT-85533, а свічка з різьбою 12,7 мм YT-855488 — для бензинових газонокосарок моделей YT-85528, YT-85532, YT-85545, подрібнювача гілок YT-85580 або підмітальної машини YT-85600. У разі встановлення цих свічок в інший агрегат із ДВЗ, легковий автомобіль чи спецтехніку, у кращому випадку іскра просто не виникатиме, а в гіршому — може статися калильне запалювання, руйнування ізолятора свічки та поломка двигуна.

Підбір свічок запалювання здійснюється за низкою параметрів. Щоб пристрій працював коректно, паливо згоряло повністю, а автомобіль не втрачав потужність, він має відповідати зазору між електродами, оптимальному калильному числу та мати різьбу, що підходить системі запалювання.

За кількістю електродів

Свічки запалювання бувають:

  • одноелектродні;
  • багатоелектродні.

Варіанти з центральним і одним бічним електродом недорогі, але мають невеликий термін служби. Зазвичай вони використовуються в автомобілях і техніці зі застарілими двигунами. Один бічний електрод не завжди забезпечує необхідну іскру для повноцінної роботи мотора.

Багатоелектродні свічки мають центральний електрод і від 2 до 8 бічних. За запевненням виробників, вони довговічніші й працюють стабільніше, ніж їх одноелектродні аналоги. Хоча утворення іскри напряму не залежить від кількості бічних електродів, системи запалювання розробляються з урахуванням конкретних вимог до свічок. Використання багатоелектродних свічок у сучасних авто, де в мануалі прямо вказано на їх необхідність, дозволяє знизити витрату пального та токсичність вихлопу. Такі свічки допомагають повністю розкрити потужність двигуна та ефективно спалювати паливно-повітряну суміш.

Якщо тип двигуна передбачає використання лише одноелектродних свічок, встановлювати багатоелектродні не варто. Це не підвищить продуктивність двигуна, а навпаки — може призвести до поломки й передчасного зносу дорогих свічок із кількома електродами.

За матеріалом центрального електрода

Для сучасних двигунів і котушок запалювання важливішим є не кількість електродів, а тип і товщина центрального електрода. Залежно від матеріалу, з якого виготовлений електрод, змінюється його товщина й технічні характеристики. Найстабільніше та найдовговічніше працюють свічки з тонким центральним електродом. Вони ефективніше створюють іскру, а отже — покращують якість згоряння пального. У свічок із тонким центральним електродом менше утворюється нагару, і вони менше схильні до збільшення іскрового зазору.

Нікелеві

Нікелеві свічки мають центральний електрод зі сплаву нікелю та хрому. Його товщина становить 2,5 мм — це досить багато, і в холодну пору року така конструкція часто провокує «заливання» свічки, коли крапля пального зависає на центральному електроді й заважає запуску двигуна. Хромонікелевий сплав недорогий, але термін служби таких свічок зазвичай не перевищує 30 тис. км.

Платинові

Свічки запалювання з платиновим центральним електродом суттєво полегшують запуск двигуна в холодну погоду. Платинові свічки набагато тонші за нікелеві й служать майже вдвічі довше за звичайні недорогі аналоги. Вони чудово самоочищаються та сприяють ефективному згорянню паливної суміші.

Іридієві

Сучасні свічки з центральним електродом із іридію мають товщину 0,4–0,6 мм. Надтонкий електрод іридієвих свічок забезпечує відмінні показники згоряння паливоповітряної суміші та підвищує ККД двигуна. Іридієві свічки не заливаються й не перегріваються, що збільшує їхній ресурс до 120 тис. км і гарантує безперебійне утворення іскри.

Комбіновані

Щоб досягти компромісу між довговічністю та вартістю свічки запалювання, виробники використовують сплави кількох матеріалів. Центральний електрод у найбільш поширених недорогих свічках складається з заліза, цинку, міді, сплавів нікелю й хрому. У дорожчих та тонших свічках застосовуються тугоплавкі дорогоцінні метали, мідь, срібло, ітрій.

За типом двигуна

На вибір свічки впливають ступінь форсованості двигуна, ступінь стиснення та компресія. Підбирати свічки запалювання слід, виходячи з особливостей автомобіля або техніки з ДВЗ. Параметри свічки мають відповідати вимогам виробника двигуна, зазначеним у технічній документації.

За призначенням

Свічки запалювання відрізняються залежно від режимів роботи двигуна та такого параметра, як калильне число. Найпоширенішими є гарячі свічки. Їх використовують у звичайних автомобілях і техніці, що не зазнає високих температурних навантажень.

Для менш спокійної їзди на авто з форсованими двигунами застосовуються середні та холодні свічки. У спорткарах і преміальних авто з двигунами великого об'єму встановлюють холодні свічки, здатні витримувати інтенсивні навантаження.

Як підібрати свічки запалювання під ваш двигун

У технічних інструкціях до автомобілів і техніки з ДВЗ виробники зазвичай вказують рекомендовані моделі свічок запалювання. У деяких випадках навіть зазначаються конкретні бренди або постачальники. Якщо немає можливості придбати точно таку ж свічку, як була встановлена на заводі, варто обирати її за сукупністю параметрів: кількістю електродів, калильним числом, типорозміром і типом різьби.

Калільне число: холодні чи гарячі?

Калільне число — один із ключових параметрів свічок запалювання. Воно відповідає тиску або компресії, при яких відбувається самозаймання паливно-повітряної суміші.

Під час роботи напруга на свічці запалювання може досягати 40–100 тис. вольт, а температура — 800–900 °C. Це призводить до утворення мимовільного займання навіть без подачі струму на катод. Калильне число показує, наскільки добре свічка відводить тепло від електродів. Свічки з високим калильним числом менш схильні до перегріву, але можуть спричинити калильне займання — підпал суміші в неправильний момент, що підвищує витрату пального й знижує потужність двигуна. У таких випадках двигун може працювати нестабільно та з вібраціями.

Для ефективного тепловідведення у високофорсованих моторах використовують свічки з низьким калильним числом. У стандартних міських авто, які не зазнають надмірних навантажень, застосовують свічки з вищим калильним числом. Майже кожен великий виробник свічок має власні стандарти та шкали калильних чисел. Проте для спрощення зазвичай використовують класифікацію за ГОСТ і поділ на холодні, гарячі та середні свічки.

Тип свічок запалювання

Теплостійкість

Калільне число

Використання

Холодні

Висока

20 і вище

Для спорткарів і автомобілів з потужними двигунами

Середні

Середня

17–19

Для стандартних двигунів легкових авто

Гарячі

Низька

11–14

Для маломіцних двигунів. Для їзди в міському режимі з різкими стартами і частими зупинками (світлофори, затори)

Свічки із середнім та низьким калильним числом мають менший ризик виникнення калильного запалювання, проте виникає проблема з накопиченням нагару. Інтенсивний нагрів холодної свічки сприяє її самоочищенню від нагару, а середні та гарячі свічки швидше покриваються продуктами згоряння палива і перестають ефективно працювати.

Теоретично можна не турбуватися про нагар, якщо встановити свічку з більш високим калильним числом, ніж потребує двигун. Проте на практиці невідповідна свічка швидко перегрівається. Висока температура може пошкодити керамічний ізолятор, через що частинки кераміки можуть потрапити в камеру згоряння та пошкодити двигун.

Можливі варіанти для власника міського авто:

  • мати два комплекти свічок (гарячі та холодні);
  • вибрати середній варіант.

Загальна рекомендація — встановлювати холодні свічки для поїздок на великі відстані або при високошвидкісній їзді, а гарячі — якщо часто доводиться стояти в пробках, особливо в холодну пору року. Візуально у холодних свічок корпус коротший, але при виборі обов’язково треба перевіряти маркування і призначення, оскільки у різних виробників зовнішній вигляд може відрізнятися.

Іскровий зазор і його значення

Іскровим зазором називають відстань між електродами свічки — центральним і боковим. Величина цього зазору впливає на роботу двигуна. Потужність двигуна вища, якщо зазор більший, а іскра відповідно довша. При великому зазорі суміш згорає краще, але виникають ризики: складніше створити іскру, а електричний струм може пробити ізолятор, пошкодити котушку запалювання або високовольтний дріт. Отже, значення іскрового зазору має бути точно розрахованим і оптимальним для нормально роботи двигуна та безпеки котушки і інших елементів.

Чим довше використовується свічка запалювання, тим більше зношуються її електроди. Через ерозію іскровий зазор збільшується, що посилює навантаження на котушку. Щоб створити іскру потрібної потужності, котушці доводиться подавати більшу напругу, що ускладнює холодний запуск і швидко призводить до її поломки.

Точно відрегулювати зазор вручну майже неможливо — критичною може стати навіть десята доля міліметра. Щоб уникнути передчасної поломки дорогої котушки запалювання, потрібно вчасно міняти свічки до повного зносу та значного збільшення іскрового зазору.

Різьблення, довжина та діаметр

Різьба

М10×1

М12×1,25

М14×1,25

М18×1,5

Призначення

Для мотоциклів, газонокосарок, техніки з одноциліндровими двотактними моторами

Для мотоциклів

Для автомобілів, будівельної та садової техніки

Для тракторів, газопоршневих двигунів, автомобілів старого американського і радянського стандарту (наприклад, ГАЗ-51 і ГАЗ-69)

Практично всі сучасні іномарки та більш нові моделі ВАЗ, ГАЗ і ЗАЗ використовують свічки запалювання довжиною 19 мм. Подовжені свічки з довжиною нитки 25 мм встановлюються у машинах із форсованими ДВЗ та потужних спорткарах.

Діаметр головки під шестигранник для встановлення та зняття свічки на сучасних двигунах із трьох- або чотириклапанними циліндрами може становити 14 або 16 мм. У мотоциклів зазвичай 19 мм, а у більшості легкових автомобілів радянського автопрому – 22 мм. Головка під свічковий ключ розміром 20,8 мм використовується для старих європейських машин із 2 клапанами на циліндр у ДВЗ, а 24 мм – для свічок з різьбою М18×1,5.

Сумісність із системою запалювання

Підбираючи свічки для свого автомобіля або техніки, важливо звернути увагу на тип запалювання. Та чи інша свічка може не підійти для контактного чи безконтактного, батарейного чи електронного запалювання.

Не менш важливий і тип системи живлення. Для карбюраторних або інжекторних авто з точковим, мульти- або моно-впорском потрібні різні типи свічок.

Свічки запалювання для бензину, газу (ГБО) і дизеля (допоміжні)

Стандартна свічка запалювання для бензинового двигуна зазвичай має один бічний електрод. Але сучасні бензинові авто випускаються з удосконаленими системами запалювання, які потребують свічок з 2, 4, 6 або 8 бічними електродами. Це слід враховувати при виборі нового комплекту.

Свічки для автомобілів із газобалонним обладнанням (ГБО) відрізняються від свічок для бензинових двигунів. Газова паливно-повітряна суміш менш насичена, тому іскра для запалювання має бути потужнішою. Щоб машина на газу без проблем заводилася, у свічок має бути зменшений зазор між електродами. Зменшити зазор у бензиновій свічці можна вручну, але краще звернути увагу на спеціальні моделі для двигунів з ГБО.

У дизельних моторах свічки виконують допоміжну роль. Вони підігрівають паливо, сушать камеру згоряння і допомагають створювати в ній завихрення для кращого розпилення палива. Для дизельних двигунів призначені спеціальні свічки розжарювання, а не свічки запалювання.

Коли міняти свічки запалювання?

Заміна свічок проводиться після закінчення строку їх експлуатації або у разі поломки. У кожної є ресурс — перевищувати тривалість роботи свічки не варто. В іншому випадку вона може вийти з ладу у найнепотрібніший момент і спровокувати несправність циліндрів і всього двигуна.

Ознаки зносу

Про те, що свічка вийшла з ладу або майже відпрацювала свій ресурс, можуть свідчити:

  • «троєння» двигуна і проблеми із запуском;
  • збільшена витрата палива;
  • утворення нагару або чорної плівки на електродах свічки;
  • зниження потужності двигуна.

Оцінити стан елемента можна візуально. Робочі свічки запалювання чисті, можуть мати сіро-коричневий наліт. Форма електродів у справної свічки така сама, як і у нової, а іскровий зазор чіткий.

Рекомендовані інтервали заміни

Термін заміни залежить від матеріалу центрального електрода і від того, з якою інтенсивністю експлуатується двигун:

  • Міняти нікелеві свічки краще кожні 30-40 тис. км.
  • Більш довговічні платинові замінюють після 60-70 тис. км пробігу.
  • Іридієві можуть служити до 60-120 тис. км.

Як впливають пробіг і тип палива

Чим більший пробіг, тим частіше слід міняти свічки. Якщо машина заправляється бензином поганої якості або часто використовується для їзди бездоріжжям, заміну свічок запалювання варто робити мінімум удвічі частіше, ніж при звичайній міській їзді.

Як вибрати свічки запалювання: поради експертів

Експерти не радять зволікати із заміною. При перших ознаках зносу слід оцінити стан кожної свічки і підібрати заміну. Свічки запалювання популярних брендів, особливо дорогі платинові та іридієві моделі, часто підробляють. Щоб не помилитися при виборі, нову свічку потрібно обов’язково порівняти зі старою. Не варто купувати елемент запалювання, якщо на корпусі або різьбі є сколи чи нерівності. Обов’язково слід перевірити маркування і цілісність упаковки.

Що рекомендують виробники

Зниження потужності мотора через несправну свічку призводить до проблем із різким набором швидкості, автомобілю важко підніматися вгору по схилу. Якщо машина не заводиться або заводиться не з першого разу, слід перевірити справність усіх свічок і замінити зношені.

Як вибрати свічку за маркою авто

В інструкції до конкретної моделі автомобіля вказується стандартний тип свічки, встановлений на виробництві. В окремих випадках допускається заміна на аналоги. Краще вибирати модель із центральним електродом з того самого матеріалу, що й рідні свічки. Встановлення нікелевих замість платинових призведе до втрати потужності.

Від моделі авто залежить, скільки свічок запалювання в машині. У більшості автомобілів із чотирициліндровим двигуном внутрішнього згоряння 4 свічки, а у восьмициліндрових – 8. Геометрія нової свічки має збігатися зі старою, щоб уникнути пошкодження поршня двигуна.

Які свічки запалювання кращі?

Найпопулярнішими на ринку є моделі брендів Bosch, NGK, Champion і Brisk. Обираючи оптимальні свічки запалювання, варто звернути увагу на:

  • Bosch ZR5SI332 з іридієвим напиленням на тонкому центральному електроді і великим ресурсом роботи.
  • NGK 4559 TR5B-13 з нікелевим центральним електродом для бензинових двигунів.
  • Champion RJ19LM/T10 – одноелектродні свічки зі сплаву заліза, міді, нікелю і хрому.
  • Свічки запалювання YATO 12.7 мм – недорогі моделі для тримерів і газонокосарок з бензиновим двигуном.
  • Brisk Silver LR17YS із срібним центральним електродом і інтервалом заміни до 45 тис. км для спортивних і гоночних авто.
  • DENSO 5303 IK16 з тонким іридієвим електродом для швидкого запуску в холодну пору року.
  • Masuma ZFR5J-11 з нікелевим центральним електродом і середньою калильністю.

Підходяща для бензинового авто свічка Bosch або NGK не може використовуватися з дизельними двигунами, а свічка запалювання 19 мм від Yato призначена для газонокосарок і фрез цього бренду. Щоб зрозуміти, які свічки запалювання кращі саме для вашого автомобіля, будівельного або садового інструменту, важливо зіставити технічні вимоги в мануалі до двигуна з характеристиками елемента.

Підсумки

Від якості та справності свічок запалювання залежить ефективність згорання палива та довговічність двигуна. Обираючи модель свічки, важливо звертати увагу на репутацію бренду-виробника, матеріал центрального електрода та калильне число. Прикращати пристрої краще в офіційних магазинах, уникаючи підробок. Обрати якісні свічки та набори ключів для їх заміни від бренду Yato можна у нашому інтернет-магазині. Ми пропонуємо йоржі для чищення гнізд свічок запалювання, комплекти для ремонту різьби та інший інструмент для простої і швидкої заміни несправних свічок в автомобілях і садовій техніці.

Часті питання

Чи можна використовувати свічки з іншим калильним числом, ніж вказано в мануалі?

Використання свічки запалювання з калильним числом, яке відрізняється від вказаного в мануалі, може призводити до збільшення нагару та зниження строку служби свічки. Технічно тимчасово встановити такі свічки можна, але це може призвести до нестабільності іскри, передчасного запалювання, підвищення тиску в циліндрі та поломки двигуна.

Який строк служби у іридієвих та платинових свічок?

Платинової свічки вистачає на 50-60 тис. км пробігу, а іридієвої – на 80-100 тис. км.

Як часто потрібно перевіряти зазор у свічках запалювання?

Перевіряти іскровий зазор рекомендується при встановленні свічки та кожні 15-20 тис. км пробігу для звичайних або 7-10 тис. км для малолітражних авто.

Чи можна очистити старі свічки і поставити їх назад?

Технічно поставити назад очищену стару свічку можна. Практично це призведе до зниження продуктивності, збільшення витрати палива та зниження потужності двигуна, а отже буде менш ефективним, ніж встановлення нової свічки запалювання.

Що буде, якщо встановити свічки від іншого автомобіля?

Непридатна під конкретну модель автомобіля свічка може знизити паливну ефективність. Свічка від іншої машини здатна викликати зниження продуктивності та ефективності використання палива, а в деяких випадках – навіть призвести до поломки двигуна.